با اولین قسمت از سری آموزش‌های جیکوئری در خدمتتون هستیم :)

سریع می‌ریم سر اصل مطلب ! اولین موضوعی که باید در مورد جیکوئری بدونیم تعریف و کاربرد اون و ارتباطش با جاوااسکریپته !

جیکوئری چیست ؟

جیکوئری در حقیقت یک کتابخانه‌ی جاوااسکریپت است که بعلت سرعت بالا ، حجم کم و کاربردی بودن استفاده‌ی بسیار زیادی در بین مخاطبین جاوااسکریپت دارد.

همونطور که از لوگوی جیکوئری مشخص است ، شما با استفاده از کتابخانه جیکوئری می‌توانید حجم کدهای جاوااسکریپت خودتان را به شدت کاهش بدید و به نتیجه‌ی مطلوبتان برسید ( write less, do more ).

برای یادگیری جیکوئری چه پیش نیازهایی نیاز داریم ؟

اولین و بدیهی ترین پیش‌نیاز یادگیری جیکوئری ، جاوااسکریپت هست . البته خیلی از افراد برای فرار از شلوغی‌ها و دردسرهای جاوااسکریپت به جیکوئری روی می‌آورند بنابراین در حین یادگیری جاوااسکریپت گوشه چشمی هم به جیکوئری داشته باشید ( یا حتی برعکس !! )

اگر بخواهیم یک مقایسه‌ی جزئی و سریع اما دقیق را بین جاوااسکریپت و جیکوئری داشته باشیم می‌توانیم به این مثال اشاره کنیم :

در زبان جاوااسکریپت بدون استفاده از هیچ کتابخانه‌ای ، برای بدست اوردن و یا تغییر ویژگی های یک المنت HTML با ID خاص به این شکل عمل می‌کنیم :

document.getElementById("nerdaf")

ولی اگر بخواهیم اینکار را با استفاده از کتابخانه جیکوئری انجام دهیم به این شکل صورت می‌گیرد :

$('#nerdaf')

همانطور که از همین یک مثال کوتاه مشخص هست ، استفاده از جیکوئری به روند کار شما سرعت می‌بخشد و صد البته کدهای شما را خواناتر می‌کند !

در قسمت های بعدی آموزش ، برنامه نویسی با جیکوئری را بطور جدی شروع می‌کنیم . امیدوارم که با ما همراه باشید و ما رو از نظراتتون بی‌بهره نگذارید .